Planering

Årskurs 6
Sollebrunns skola Höstterminen 2011

Höstprogram åk 6
Bilder förekommer långt tillbaka i tiden, man kan säga att bilder berättar och förmedlar olika historier, de bär på olika budskap. I Bilden kommer vi att arbeta med bildspråket, det kan utveckla oss som människor till att förstå information, känna igen när bilden vill påverka oss underhålla eller få oss att uppleva olika känslor.
När vi själva gör bilder kan vi lättare förstå och tolka andras bilder. Vi kommer att arbeta med att utveckla olika förmågor och bearbeta kunskap om visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår.
1. Mappens framsida
Du får lära dig en metod att anpassa och skriva ditt namn på en stor yta med hjälp av blockbokstäver. Det kan vara bra att kunna när man vill texta på en större yta.
Du får även välja ett tema för din text t.ex. glad, ledsen, arg, kall varm, solig, molnig.

2. Gör din egen färgcirkel
Vi arbetar med färgcirkeln, hur man blandar färg samt vad man kan använda en färgcirkel till.
Du bestämmer hur den skall se ut t.ex., naglar med nagellacksfärg, löv, longboards, skateboards, pilar, döskallar, målarfläckar. Vi kommer också att titta på hur konstnärer använt färgcirkeln.
Du får måla och klippa ut dina figurer och klistra fast dem i en cirkel på ett papper.


3. Färgövning

  
kalla och varma färger gjord av Elin

Du får måla ett mönster och där linjer skär över linjer. Sedan får du färglägga mellanrummen med antingen varma eller kalla färger. Du kan välja att blanda fram:
Jordfärger röda gula bruna, orange, mörkblå, ockra, rödlila…
Himmelsfärger: blå nyanser ljusblå, grön, lila….
Eller egna färgtoner.

4. Måla former uppochned:
Hjärnans båda halvor får dig att tänka olika enligt Betty Edwards.Det gälller att endast se formen och inte lägga någon värdering i sitt eget arbete som kan ställa till det.
Vi prövar att måla en uppochnedvänd bild av Homer Simpsson och ser hur det blir.
Sedan målar vi samma bild rättvänd och känner av om det var enklare?

Måla en figur i perspektiv:
Nu har vi tränat hjärnan på att se former. I denna animerade film av Henry Sthåle får vi användning av vad vi lärt oss. Efter att figuren är färdig skall den få ett namn och sättas in i ett sammanhang.

4.  Digitala verktyg- Photo Filtre och Picnik
     Du väljer ett ord och beskriver ditt ord med en bild. Vi arbetar med digitala verktyg och lär oss att klippa och klistra in bilder i andra bilder. Du får också träna på att använda filter, arbeta med kontraster samt vända och vrida på dina bilder.

5. Monotypi – en tryckteknik
Varje tryck är unikt. Du väljer ett Tema – vad din bild skall handla om och samlar saker som förknippas med ditt tema. T.ex. natur, djur, kärlek, sport,
Du målar ett papper och lägger saker som tyg, papper, knappar, väv, garn, spets, löv ormbunke, gräs, blomma, band, snöre rivet papper (bara du sätter gränserna).Sedan lägger vi ett papper över och ser de spännande trycken som blir i tryckpressen.
6. Collage
Tokiga kombinationer kan få nya betydelser. Vad händer om man korsar en…. med en….
Eller vilken betydelse får bilden om man kombinerar olika bildelement?
7. Vinterlandskap
Vi målar ett vinterlandskap genom att först grunda med en färg och sedan när vi målar andra gången låter vi den övre färgen bli lite transparent (genomskinlig).

Lycka till ! Elisabeth